سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالب مفید و کاربردی

نظر

 آیا تا به حال به سرعت صحبت کردن خود دقت کرده اید؟ آرام صحبت می کنید یا تند؟ شاید هم مهارت بالایی در صحبت کردن با سرعت بالا دارید. آیا دیگران به خوبی کلام و صحبت های شما را متوجه می شوند؟ نظرشان در رابطه با نحوه صحبت کردن شما چیست؟

 

وقتی با سرعت بالا صحبت می کنید اولین اتفاقی که می افتد سر درگمی شنوندگان است. با عدم آشنایی با مهارت های کلامی شما اولین و مهترین هدف صحبت کردن که انتقال پیام یا برقراری ارتباط است را فراموش می کنید.

همین ابتدای کار لازم به ذکر است که، یافتن روش هایی برای روان و آرام صحبت کردن یکی از پربازدید ترین موضوعات در سال های 2014 الی 2018 بوده است. این موضوع نشان می دهد که  افراد زیادی به دنبال تغییر سرعت صحبت کردن  بوده اند که دلیل آن هم مواردی همچون، برقراری ارتباط بهتر، جذب اعتماد دیگران، با اعتماد به نفس به نظر رسیدن و داشتن شخصیت قدرتمند و کاریزماتیک بوده است.

یکی از مواردی که منجر به سریع و تند صحبت کردن می شود، شتاب و عجله است. در این گونه موارد افراد سعی دارند موضوعات و جملات زیادی را در سخنرانی یا ارئه خود در زمان محدود بگنجانند. این کمبود وقت معمولا با سریع صحبت کردن جبران می شود که اتفاق خوشایندی نیست. اگر زمان برای سخنرانی یا ارئه شما محدود است، یا موضوعات را محدود کنید و یا درخواست وقت بیشتر بدهید.

دلیلی دیگر سریع صحبت کردن عادتی است که شما به همراه خود دارید. معمولا این دست افراد این عادت را از خانواده یا اطرافیان به ارث می برند. بنا به هر دلیلی شما ناخودگاه سریع کلمات و جملات را تلفظ می کنید. این عادت نیازمند زمان و تمرین است تا بتواند اصلاح شود.

مورد و دلیلی دیگر عصبانی و ناراحت شدن است. بسیاری از افراد همزمان با عصبانی شدن، سرعت بیانشان هم بالا می رود. در این شرایط علاوه بر تمرین برای آرام صحبت کردن باید تکنیک های مناسب برای غلبه بر خشم خود را هم مرور کنید.

حتما شما کاربران هم بار ها و بارها مجری های مختلف ورزشی و تلویزیونی را مشاهده کرده اید که مهارت های خود در تند و البته صحیح صحبت کردن را به رخ شما بییننده ها می کشند. ولی آیا این به این معنی است که شما هم باید تند و سریع صحبت کنید؟

شکی در این موضوع نیست که سریع صحبت کردن یک مهارت و البته شاخصه ای برای یک مجری یا گوینده است، به شرطی که صحیح و درست اجرا شود و به کار گرفته شود. صرف بالا بردن سرعت ادای کلمات نتنها چیزی نیست که به آن افتخار کنید بلکه کیفیت سخنرانی و صحبت کردن شما را هم کاهش می دهد.

چرا نباید سریع و تند صحبت کنیم و باید دنبال آرام صحبت کردن باشیم ؟

با بالا بردن سرعت خود در ادای کلمات، وارد چالش های زیادی در صحبت کردن و یا سخنرانی خود می شوید. با افزایش سرعت، ضمن اینکه تمرکزتان بر روی ادای کلمات و تلفظ صحیح، کمتر می شود، با کاهش تعداد دفعات تنفس در بین کلمات خود هم مواجه می شوید. در نتیجه شاهد بیان جملات نصف و نیمه، وقفه های نا به جا، لرزش در صدا، بالا رفتن ضربان قلب و متعاقبا افزایش استرس هستید. در ادامه ی همگی این موارد، ضمن اینکه شنونده نمی تواند بر روی صحبت ها و کلمات تمرکز کند و آن را خوب متوجه شود، اعتماد به نفس شما  هم از بین خواهد رفت. پس مخاطب با وجود این شرایط دیگر دلیلی برای توجه به صحبت های شما ندارد.

 اینجاست که با صحیح، درست، آرام و البته با اعتماد به نفس صحبت کردن می توانید گیرایی و البته تاثیر کلام خود را چند برابر کنید.

خلاصه کلام اینجاست که فرقی نمی کند که دلیلتان برای صحبت کردن سریع چیست. با آرام صحبت کردن، چیز بیشتری عاید شنوندگانتان می شود.

اگر شما کاربران هاو کن یو هم سریع صحبت می کنید و یا دوست دارید با آرام صحبت کردن توجه های بیشتری را به خود جلب کنید، در ادامه 7 راهکار ارائه می شود تا بتوانید ترمز را بکشید و در طول سخنرانی و صحبت کردن در جمع، آهسته تر صحبت کنید.